
Open letter to the BBC 
To: BBC Governors and Chairmen, Executive Officers and Editorial Content 
Producers of RTE, ZDF, ARTE, NPS/COBO, YLETV  

Caracas, October 21, 2003 
 
Sirs 
Chairmen, Executive Officers and Editorial Content Producers 
BBC of London (United Kingdom) 
ZDF (Germany) 
RTE (Ireland) 
Arte (France) 
NPS/Cobo (The Netherlands) 

Dear Sirs: 

On April 13, 2003, the film “The Revolution will not be Televised”, also known in 
other countries under the alternating titles “Chavez Inside the coup” or “Chavez-the 
film” with different editions and versions, was broadcast for all Venezuela on channel 
8, Venezolana de Televisión. At that opportunity, thousands of Venezuelans thought 
that the documentary did not reflect the truth of the events that happened in our 
country during those days. However, as it was a one-time transmission and we did not 
have copies to review it more thoroughly, we could not appreciate in further detail the 
contents and the narrative strategies used to transmit them. 

In Venezuela during the last days, the former student of the BBC, Eng. Wolgang 
Schalk, and the film producer, Thaelman Urgelles, have presented a series of 
allegations that confirm our initial impression about the inaccuracies and distortions 
of the film, in which this important TV station appears as a sponsor. On October 3 and 
October 10, 2003, during a broadcast by the national television channel Venevisión, 
they explained the several failures of production ethics in detail. 

Further, today, October 21, 2003, a group of citizens have gathered together for a 
Public Film Forum, convoked by the Venezuelan web page “El Gusano de Luz” 
(www.elgusanodeluz.com), where we have reviewed and discussed this documentary 
in the presence of audiovisual specialists, other professionals of the social sciences, 
witnesses of the events reported by the film and general public. 

The attendants at this Film Forum have been able to confirm numerous falsehoods, 
distortions, and biased interpretations of the events that occurred in Venezuela during 
the month of April 2002, which constitute a clear breach of the information and 
investigation ethics on the part of the producers of this documentary. Among the 
several manipulations that have been cleared up during this Forum, we can tell you 
the most evident: 

· When showing the presence of presumed working classes in front of the Presidential 
Palace “Miraflores” on the morning of April 11, 2002, the film used images of a 
concentration that happened on a different day and in a different city in Venezuela, 



where people appear happily singing, with children, while that day members of the 
government were really convoking people aggressively to “defend the Revolution”. 
Later, in the same film, a clearly different platform can be seen to be in place in front 
of Miraflores on April 11. 
 
· In the same segment, the voice of the narrator says that “… very early, the 
opposition concentrated in Chuao…”, but that text is edited with images of the 
opposition rally hours later, in another part of the city, where effectively the rally 
showed a greater pugnacity than at the beginning, although at no time were armed 
people seen. Indeed, to show the opposition rally, the filmmakers used only closed 
takes and horizontal angulations to avoid showing the gigantic magnitude of the rally, 
close to one million people, according to the abundant available audiovisual registries. 
 
· The film makers responsible for this film ignored the “radio and TV cadena” of 
President Chávez on April 11 from 2:30 to 4:30 pm, during which the President spoke 
for almost two hours while in the surroundings of Miraflores, 21 Venezuelans were 
killed and more than 150 were wounded. In your country, these “cadenas” are not 
usual (Chávez used them 31 times between April 8 and April 11, 2002). They consist 
of forcing all the open signal TV channels and all radio stations, AM as well as FM, 
to link to the government channel (Venezolana de Televisión, Channel 8) to broadcast 
the same content. In the middle of this particular “cadena”, the private TV stations 
decided to divide the screen in two parts in order to show, simultaneously with the 
image of the President, the tragic events that were happening, and then the 
government jammed the signal of the private stations, an action that requires complex 
technical preparations to be done, revealing that the government had prepared this 
action in advance. Do you think that this sequence of facts, essential for the 
understanding of what happened in Caracas that day, and otherwise relevant images 
from every audiovisual point of view, could be ignored in an objective and 
responsible report of these events? Another important TV “cadena”, broadcasted at 
2:15 p.m. on April 11, was omitted. There, the highest military chiefs, lead by 
general-in-chief Lucas Rincón, backed President Chávez. At that moment, the 
colossal opposition rally was arriving the surroundings of the presidential palace. 
 
· The film insists that the President never resigned office. However, the military high 
command, lead by General in Chief Lucas Rincón, the main military officer and 
current Secretary of Domestic Affairs of Chávez, broadcasted a statement by radio 
and TV at 3:20 a.m. on the morning of April 12, in which he announced that “... (the) 
President was requested to resign office, which he agreed to”. This fact leads us to 
two possibilities: (1) either General Rincón stated a truth that was accepted 
throughout the whole country (as a matter of fact, after that information, the President 
surrendered peacefully at Fort Tiuna, a military base several kilometers away, without 
any physical threat and escorted by soldier friends and priests), or (2) that General 
Rincón lied, because he was an accomplice of a coup d’état (however, that seems not 
to be the truth, because he is still one of the main men of Chávez). This singular 
event, known by all Venezuelans and of undeniable importance to reconstruct what 
happened that day, was simply ignored by the film makers. They only edited the exit 
of the President from the palace and immediately thereafter the announcement of 
Pedro Carmona – at 04:50 a.m. of April 12- of a new government. By the way, they 
did not include the historic images of Chavez’ arrival at Fort Tiuna, where he was 
amicably welcomed by several military chiefs and two bishops. 



 
· The so called “case of the gun shooters on the Llaguno Bridge” is more complicated. 
Those who are not experts in audiovisual matters cannot have perceived what Eng. 
Wolfgang Schalk could notice and demonstrate. As you can remember, the images of 
a group of President Chavez’s supporters shooting from a bridge in the direction of 
the place where the opposition rally was coming became famous (the journalistic team 
that took the images was awarded the King of Spain’s Journalism Prize for this 
report). The film supported by you backed up the government “propaganda version” 
that those people were not shooting at any rally, and for this, film makers used images 
from an amateur video taken from a different angle than the one used by the 
journalistic team that won the prize in Spain. In this second video, the bridge and the 
avenue underneath are completely empty, without persons or rally walking and no 
person shooting from the bridge. Using a “shadow analysis” procedure similar to the 
ancient sun dials, Mr. Schalk showed that the images of this amateur video were taken 
from about 1:00 to 1:30 in the afternoon, when the opposition rally was not even near 
that location, while the images taken by the prize-winning journalists were taken 
between 4:30 and 5:00 in the afternoon, when the tragic events were indeed 
happening. If the film makers had access to that amateur video, they could have also 
shown the images of the same place three hours later, when tens of people could be 
seen running and falling dead or injured in the same avenue, which was empty before. 
 
· We could prove an open lie in the film. They say that the signal of the state owned 
TV station was cut on April 11 by the “coup mongers” and even showed the effect of 
a noise interrupted TV image. Regarding this act, all Venezuelans know that on the 
night of April 11, 2002, a military officer supporting Chávez, who was assigned to the 
Venezolana de Televisión, Channel 8, government’s TV station, broadcasted a black 
image, announcing that the TV station was surrounded by hostile persons and that a 
column of “coup d’état troops” was advancing towards the station. Immediately 
thereafter, they left the facilities peacefully. The truth is that there was no hostile 
multitude and that “coup d’état troops” never arrived, for the simple reason that all the 
army men were in their quarters, none were on the streets. The doors of Channel 8 
remained open and its facilities empty for almost an hour, until a group of reporters of 
Globovisión news station entered the place and showed us all the studios, offices and 
technical centers totally deserted. It was after that, that a group of officers of the 
Miranda State Police (the Venezuelan state where Channel 8 is situated) arrived in 
order to protect the facilities and equipment. 
 
· Certain images were presented in the film as if they had happened before April 11, 
2002, when in reality they were filmed, without written consent, three months later. 
This is the case of a neighbors meeting held in June 2002, with the aim of preparing 
defensive actions in the face of the threats made by the government through its 
“Bolivarian Circles” (groups of aggressive militants of the government’s party who 
frequently attack the opposition rallies with stones, sticks and even gunshots) of 
attacking the housing estates of Caracas where the opposition predominates. These 
neighbors, almost all of the were women, received self-defense training from a 
voluntary instructor in order to learn to defend themselves – in June 2002- from a 
presumed attack by the government supporting groups. In the documentary being 
sponsored by you, that scene was edited and presented as if it had happened in 
January that year, as a part of the presumed “coup d’état” climate promoted by “rich 
people” against Chávez. That scene, otherwise, gives a somber atmosphere and is 



preceded of a general view of the city at night and a luxurious building, as if to 
underscore the presumptuously subversive character of the meeting of “ladies of the 
high society”. 
 
· The documentary was broadcast again by the BBC2, on October. In said broadcast, a 
detail was added: in the scene of the Neighbors Association, a title, that was not 
shown in any other previous version of the video: June 26, 2002. As this addition 
corresponds to the documented denounce that Mr. Wolfgang Schalk presented before 
you in a letter dated on July 2003, it is evident that the versions of the film are being 
corrected in order to try to remedy the severe faults to information ethics that are 
being denounced by us. Regarding this point, we wish to say that these corrections 
only confirm the authenticity of our exposures and do not in any way diminish the 
responsibility of the directors, the producers and your TV Corporation in the 
misrepresentation of the historic truth of the events happened in Venezuela. We have 
enough copies of the videos broadcasted in different countries and by the BBC in the 
past, to confirm said statements. 
 
· This manipulation of mistaken images, dates and hours is presented throughout the 
entire film. For example, the film producers were devious in selecting the images of 
popular support to Chávez, when they used film clips taken in February 2000, when 
the support was undeniable, enthusiastic and massive. These film clips, which can be 
easily proven to be from the year 2000, are presented as being evidence of the current 
following of Chávez. It could not be different, because the film makers could not use 
current takes of the government supporting rallies, as these are now much reduced and 
unenthusiastic, attended for the most part by people who are paid to attend. This 
purposeful manipulation of times and events is aggravated by the claim of temporal 
exactness observed throughout the film, marked by subtitles indicating dates and even 
precise hours. The film makers falsely tell its viewers: “this is an accurate narration, 
with its clearly indicated days and hours.” 
 
· The distortion of times is particularly atrocious in the sequences corresponding to 
April 11, 12, and 13. There, the movie changes irresponsibly the hours of the events, 
in order to build a report subordinated to its communicational project, which is no 
other than to sell the thesis of an “oligarch coup d’état, supported by the United 
States”. For example, it situates the statement of a group of generals and admirals at 3 
pm of April 11, while this really happened at 6:21 pm, through the international 
channel CNN. The documentary talks about channel 8 going out of the air a little after 
3 pm, while this happened (voluntarily, as we have already informed you) towards 10 
pm. And neither did they show the “cadena” on 2:15 pm April 11 where the 
Venezuelan Military High command said that they were backing President Chavez, 
exactly the contrary of the story told in the film. 
 
· There are many others of these manipulations, the enumeration of which would be 
very vast. However, the most severe cannot be obviated: the construction of a parallel 
edition of images and sounds of the inauguration speech of Pedro Carmona (who took 
over the transition presidency for a few hours, after Chávez’s exit) and images of 
police repression very close to the presidential palace, against alleged Chávez 
supporters protesting against the coup. The film tells us unequivocally: “while 
Carmona pronounced his inauguration speech, two blocks away the police was hitting 
and shooting against the people...” (there is even “voice over” of Carmona on the 



images of repression). You should know that this is completely false. On April 12, 
Caracas was normal; the only street demonstrations were made by some exalted 
opposition members in front of the Embassy of Cuba and in front of the houses of two 
or three leaders of Chávez government. It is truth that small government supporting 
groups posted themselves in the vicinity of the presidential palace on the afternoon of 
April 12, without disturbing the peace; however, their meaningful reaction started in 
the night of April 12 and the dawn of April 13, when they went out to the streets on 
the morning of that day. The scenes shown by the film of policemen dispersing 
demonstrators certainly happened on the morning of April 13. This disarrangement of 
times can not be considered to be an innocent film mistake, as it leads to totally 
erroneous conclusions regarding what happened in Venezuela those days. 
 
· The movie presents the Venezuelan crisis as a confrontation between a white and 
corrupt privileged minority, and a black or mixed-blood, poor, healthy and happy 
majority, defended by President Chávez. This simplified scheme, which otherwise 
corresponds to the political and diplomatic speech of the government in all 
international forums, constitutes a shameful misrepresentation of the history, the 
sociology and the political present condition of Venezuela. In favor of the briefness, 
we will not abound with the details of a complex situation, requiring a more extensive 
intellectual development. Be, however, assured that, if the film makers of this movie 
had taken the trouble to investigate a little on this reality, the results of their film 
would have been very different to those that were presented. However, it is evident 
that they were not interested in deepening this topic, but in producing a biased, 
superficial and, to a great extent, untruthful document, with the propagandistic target 
that the Venezuelan government had given to it. On the other hand, there do not 
appear any European (Spaniards, Italians, Portuguese), Arabs, Asians and Latin 
American immigrants, who came to Venezuela and were integrated therein, in the 
most diverse productive sectors: industry, commerce, arts, etc. 
 
· Abounding with the preceding point, it is important to emphasize the diverse, plural 
and multitudinous condition of those who in Venezuela democratically oppose 
President Chávez, which is completely ignored by the makers of this movie. If this 
were a question of a real research documentary – as prestigious TV chains like BBC, 
ZDF, RTE, Arte y NPS should demand – the film should show the amplitude and 
variety of this opposing sector, constituted, among others by the most important 
writers, artists, scientists, thinkers, jurists and professionals of the country, as well as 
millions of men and women of the working class, poor people who believed in 
Chávez and have been disappointed by his appalling government. However, film 
makers Kim Bartley and Donnacha O’Briain preferred to reduce the Venezuelan 
opposition to the false image of a group of rich women, worried about their privileges. 
They preferred to omit the gigantic opposition rallies, the magnitude of which has 
astonished the world since last year. If they had included them, they would have 
shown the ethnic and social diversity present during these demonstrations, with a 
predominance of mixed-blood people and poor people. You should also know that 
those presumed “rich ladies” are Venezuelan women who have fought for three years 
a beautiful and brave democratic battle in the streets of Venezuela, along with middle 
class and working class women, even though they have been several times attacked 
and humiliated by the mercenary bands of the government and the very armed forces. 
Because the political problem of Venezuela does not consist of the class or racial 
confrontation, as the government disseminates and shows in this documentary, but the 



confrontation between the democratic aspiration of the majority and the dictatorial 
project which the government is trying to impose on us. 
 
· In order to secure their thesis of a military coup d’état on April 11, the commentator 
voice of the documentary refers to some military tanks “surrounding the presidential 
palace of Miraflores as a pressure step for the president to resign office”; 
simultaneously, the image shows them briefly, parked inside the presidential palace. 
In the version presented by NPS in the Netherlands they are shown longer, in the 
proper introduction of the film, while they advance on the highway, an image that was 
omitted in the Venezuelan version. We shall inform you that in reality the presence of 
these armored cars on the streets was due to an order given by President Chávez to his 
military chiefs in order to apply the so called “Ávila Plan”, a military operation 
consisting in the military forces acting to repress thousands of civilians that were on 
the streets at that time of the day. This fact is documented by a record of internal radio 
circuit of the army and was publicly acknowledged by Chávez in the days after April 
13, 2002. Chavez’s order was disobeyed by most of the generals and troop 
commanders, to avoid a terrifying massacre as a consequence of the attack of armored 
troops against unarmed civilians and they ordered the tank column to return to the 
military base. Most of them stopped and went back to the barracks, but a group of 4 
tanks went on to the presidential palace supporting the President; there, the doors 
were opened and they were parked there as fire power supporting Chávez. By the 
way, this disobedience of the generals – outraged in view of the mass murder that 
happened earlier that day in the surroundings of the presidential palace – was the 
cause of the authority crisis that – hours later – lead to the resignation of Chávez and 
his peaceful surrender to the military chiefs, a complex problem that the government 
and the documentary simplify as a classical Latin American “coup d’état”. You will 
understand the coarse inversion in the narration of the facts that this means. The film 
makers, simply narrated the facts totally back to front of how they actually happened, 
omitting such crucial – and newsy – facts as the long recod of the radial 
communications between Chávez and several of his generals in a moment of 
extremely serious tension and national security crisis. 
 
· We have chosen only the most relevant aspects of the audiovisual manipulation 
present in this documentary. There are many more, the enumeration of which could be 
presented to you in a personal session with the aforementioned denouncing people. 
We only will quote two, whose evident falsehood cannot remain unanswered. At the 
end of the documentary, some titles refer – as a usual formula in this kind of films - to 
the immediate destiny of some of the protagonists. Thus, the film says that “Pedro 
Carmona fled to Colombia and a little later appeared in Miami...” The truth is that Mr. 
Carmona was arrested on the same April 13 and he was interpellated some days later 
by the Venezuelan Congress. Later, he was detained in his house for several days and 
then, he took refuge in the Embassy of Colombia, a country which conceded him 
diplomatic asylum, which was accepted by the Venezuelan government, when 
conceding the respective safe-conduct; in May, Carmona traveled to Colombia, where 
he pursues his profession at the view of everybody, and only in August he traveled for 
some days to Miami to offer a conference in a university of that city. It is then clear 
that Carmona did neither “flee” to Colombia as a delinquent, nor did he “appear” a 
little later in Miami, as if he were an Osama Bin Laden whose whereabouts no one 
knows. These explanations do not pretend to defend the acts of Doctor Carmona in 
April 2002, whose acts will be judged by history. We are only moved by the purpose 



of revealing before you the biased and tendentious character of a film enjoying your 
support for the production is kept for its international projection. 
 
· The second final title says: “the dissident generals were expelled from the army and 
most of them traveled abroad”. This is another uncertain statement; none of these 
generals traveled abroad and nowadays all of them live in Venezuela. As a matter of 
fact, several of them peacefully occupied the well known Altamira Square on October 
22, 2002 and remain there. Others remain in the national public life, after having been 
absolved of the accusation of coup d’état by the Supreme Court of Justice. This 
information is so important that it should be included in any acceptably objective 
report on the events of April 2002 in Venezuela, don’t you think so? Neither are we 
motivated by the interest in defending the conduct of these generals, but by the 
interest to indicate the incorrectness of the film. 
 
· Did you know that the Venezuelan government reproduced ten thousand VHS copies 
of the film, which are given as presents at Venezuelan consulates and embassies all 
over the world to whoever wants them ...? 
 
· Did you know that Mister Andrés Izarra, the main witness of the film against the 
private TV media, is now an high ranked officer principal inn the Embassy of 
Venezuela in the USA; and that the private TV station where he kept a managing 
position kept him there for several years, regardless of being the son of Commander 
William Izarra, a conspirator mate of Hugo Chávez during more than 10 years in the 
heart of the Venezuelan Armed Forces and current Ideology Director of the 
government party? 
 
Due to all the aforementioned facts, we feel disappointed that a film with such an 
evident intention of governmental propaganda is endorsed as a author’s work by 
serious organizations with a solid tradition in documentaries, as yours. “The 
Revolution will not be Televised”, or whatever it might be called in different 
territories, is being presented in TV channels, film and TV festivals and in academic 
forums as a author’s film, as an objective journalistic research film, while it is really a 
very good plotted and accomplished propaganda operation, supported logistically by 
the Venezuelan government, with the aim of misleading unprepared spectators of 
countries who do not know the totality of the referred events. 

For you, this film might be only one of the hundreds emissions that you offer each 
year to your millions of spectators. However, for us, who day in day out work to give 
our country the peace and democratic coexistence back and to reconstruct a well-
being path for all, which Chávez puts every day farther away, the documentary has 
constituted an authentic motive of indignation, because it constitutes the main weapon 
of the Venezuelan government to disseminate internationally a biased, manipulated 
and lying version of what happens here. It is for this reason that we address we 
address your TV station, the sponsorship and moral endorsement of which is one of 
the main letters of credibility where this propaganda operation lies on, with such 
urgency, to request you: 

1. To open a prompt investigation on the allegations that we are here presenting, in 
the presence of the producers of this film and of representatives of those who are 
making this request. For this reason, we enclose diverse written and audiovisual 



evidences, among them a copy of the Film Forum that gathers us together, which has 
been edited in order to have a reasonable extension of the presentation. We have the 
totality of the material recorded during the Forum, which can be sent to you upon 
request. 
 
2. In the case that your investigation throws similar results than those here denounced, 
that you emit a public clarification acknowledging these deviations to ethics, the 
biased and propagandistic character of the documentary and that you apologize to the 
spectators of the whole world that have been abused in their good faith. There are 
very diverse and recent precedents of these corrections of media before similar 
situations, like the cases of Jason Blair in the New York Times and James Furlong in 
Sky News in England. You must remember that in the Furlong case, it was a team of 
documentary producers the BBC that investigated and revealed the audiovisual fraud, 
after which they published the story in The Guardian. 
 
3. Finally, we request a right of reply, in the form of an emission – in schedule, length 
and replay equivalent to those of the debated film - showing the point of view of the 
democratic opposition sectors of Venezuela about the events that happened in our 
country during the year 2002 and on the general situation of the country. 
 
We expect our fair claim and respectful request to be listened by you with the 
responsibility and ethical sense that for many years has lent prestige to that television 
corporation. 

El Gusano de Luz  

Please send your reply to this letter to the following address: 

Proveo 
9, Cleveland Court 
Cleveland Street 
London W1T6NH 

�


